reklama

Naše deti sa učia v škole samé zbytočnosti. Naozaj?

Nedávno som videl v televízii tréning futbalistov. Robili kliky, zhyby, kotrmelce a rad ďalších podivných cvikov, ktoré ani nedokážem pomenovať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Prečo sa nikto nepýta trénera, z akého dôvodu núti svojich zverencov počas každého tréningu tieto podivnosti robiť, hoci ich pri futbalovom zápase nepoužijú? Nikdy som nevidel futbalistov počas zápasu robiť zhyby a kliky. Každý však hádam chápe, že pri tréningu futbalisti posilňujú rôzne svaly, získavajú silu, ohybnosť, rýchlosť, vytrvalosť, rozvíjajú si pohotovosť, reflexy, atď. Často hovoríme o forme, fyzičke, kondícii a pod. Ešte som sa však nestretol s otázkou, načo potrebujú futbalisti pri tréningu všetky tieto cviky, načo im to bude. Položiť takú stupídnu otázku hádam ešte nikomu nenapadlo. Pritom je to podobná otázka, ako tá, prečo sa v škole učíme vybrané slová, hlavné mestá európskych krajín, percentá, trojčlenku a tak ďalej. Tak ako futbalisti rozvíjajú pri tréningu najmä svoje fyzické schopnosti (ale aj futbalové myslenie), snažia sa učitelia v škole všestranne rozvíjať rozumové schopnosti svojich žiakov a študentov, posilňovať ich pracovné návyky, ich pamäť, otvárať im cesty do jednotlivých sfér života spoločnosti, rozširovať vo všetkých smeroch ich obzory. Stručne povedané: škola má všestranne rozvíjať ducha (a pri telocviku aj telo) a morálne vlastnosti. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyššie uvedené prirovnanie je možné použiť aj inak. Futbalový tréning sa totiž koná pravidelne, futbalisti stále opakujú rovnako únavné cviky a rovnaké prvky futbalovej hry celé roky svojej futbalovej kariéry. Je to drina, je to rehoľa, je to dril. A práve takáto neustála a tvrdá práca prináša výsledky a úspech. Nikoho ešte nenapadlo vychovávať budúcich futbalových reprezentantov tak, že sa miesto pravidelných tréningov budú raz za čas pozerať na internet.

*

Toto bola krátka ukážka dlhšieho textu českého matematika a pedagóga Jindřicha Bečváře s názvom „K čemu mi to bude? aneb Milý Pepíčku…”. Ak vás zaujal, tu si ho môžete vypočuť celý. Bečvář sa v ňom zamýšľa nad možnými odpoveďami na dnes tak populárne tvrdenia, že sa deti v školách učia samé zbytočnosti nepoužiteľné v modernej dobe. Nehovoriac o tom, že sú nútené vedieť niečo spamäti, hoci všetko sa dá nájsť na internete. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázka “Načo mi toto bude?” skrsla mnohým z nás počas školských čias veľakrát. Tí odvážnejší sa ju aj opýtali, ako napríklad jedna moja žiačka na jeseň minulého roku. Tvrdenie, že sa v škole učia poznatky nepoužiteľné v praktickom živote a otázka “načo mi to bude?” však indikujú, že všetko, čo na hodinách odznie a čo sa na nich robí, má mať presne stanovený účel, ideálne vyčísliteľný peniazmi, o ktoré sa zvýši plat žiaka, keď si daný poznatok alebo zručnosť osvojí. Čo je zjavne nemožné a hlavne je to nezmyselný cieľ. Lenže frekvencia, s akou v médiách zaznievajú slová o vzdelávaní ako o “príprave pre trh práce”, naznačuje, že túto bitku o definíciu vzdelania (nateraz) vyhrali ľudia ako Vladimír Soták a organizácie typu INESS. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bečvář, ja, ani pedagógovia, s ktorými som sa na túto tému rozprával, netvrdíme, že vo vzdelávacom obsahu nie je čo osekávať, meniť, dopĺňať. Práve naopak. No najprv si je potrebné povedať, k čomu má základné a stredoškolské vzdelanie slúžiť, akého človeka má sformovať. Až potom sa dá odpovedať, či dáva alebo nedáva zmysel učiť sa o púnskych vojnách, riešiť trojčlenky a vedieť zarecitovať báseň. 

Vypočujte si novú epizódu môjho podcastu Proti noci, ktorý je práve na túto tému. Nájdete ho na Spotify, v Apple podcast, Google Play či v inej podcastovej aplikácii, ktorú na svojom mobile používate. Prípadne si ho pustite priamo na webe: 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Moje postrehy nielen o vzdelávaní nájdete aj na mojej facebookovej stránke

Pavel Sibyla

Pavel Sibyla

Pavel Sibyla

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  70x

Pochádzam z Hriňovej, žijem v Bratislave, Európsku úniu považujem za najlepšie miesto pre život. Napísal som dve prozaické knihy a množstvo článkov do Trendu, Sme a pre Denník N. Pracoval som v kancelárii prezidenta Kisku, viedol som Nadáciu Zastavme korupciu, som členom PS. Stále píšem, príležitostne učím. Vypočuť si ma môžete na adrese protinoci.podbean.com. Najťažšia a najdôležitejšia výzva, ktorú dnes Slovensko pred sebou má, je posunúť náš vzdelávací systém od podpriemeru k najvyššej kvalite. Všetko podstatné pre život jednotlivca, aj celej spoločnosti závisí od toho, či túto výzvu zvládneme. Ak je niečo, čo môžete spraviť, aby sa nám to podarilo, urobte to. Zoznam autorových rubrík:  VzdelávanieKorupciaPodcastNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu